Business Process Outsourcing to strategia zarządzania, która polega na zlecaniu firmom zewnętrznym realizacji wybranych procesów biznesowych. Dzięki takim działaniom przedsiębiorstwa mogą skupić się na swoich kluczowych kompetencjach i kampaniach, jednocześnie korzystając z wiedzy i technologii specjalistów zewnętrznych. Czy wiesz, że w Polsce BPO jest jedną z najszybciej rozwijających się branż? Outsourcing oferuje usługi, które przyczyniają się do wzrostu efektywności i innowacyjności firm.
Czym jest Business Process Outsourcing (BPO)?
BPO co to jest? Business Process Outsourcing to nic innego, jak realizacja różnych procesów związanych z biznesem przez zewnętrzne firmy. Przedsiębiorstwa decydują się na tego rodzaju współpracę w celu zaoszczędzenia czasu i pieniędzy, a także w celu zwiększenia kontroli i porządku nad poszczególnymi procesami biznesowymi. Przekazanie czasochłonnych zadań do zrealizowania przez zewnętrznego dostawcę (np. spraw księgowych, logistycznych) to coraz częstszy wybór małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.
BPO jest częścią szerszego sektora usług biznesowych, znanego jako Business Services Sector, który obejmuje różne formy outsourcingu, w tym centra usług wspólnych, zapewniające efektywność i specjalizację w realizacji zadań. W ramach centrum usług wspólnych, które często działa jako jednostka organizacyjna przygotowana do obsługi wielu wewnętrznych działów firmy mogą skutecznie zarządzać różnorodnymi procesami.
13 Dni 17 Godziny 45 Minuty 29 Sekundy
Główne obszary BPO
W jakich dziedzinach najlepiej sprawdza się BPO? BPO obejmuje szeroki zakres funkcji i procesów, które mogą być realizowane przez zewnętrzne firmy. Oferowane usługi są najczęściej dostosowane do charakterystyki i specyficznych potrzeb biznesu.
Usługi oferowane przez dostawców BPO
- Księgowość i finanse – najczęściej obejmuje pełną obsługę księgową w tym: obsługę kadrową, rozliczenia płac i ZUS, doradztwo podatkowe, kontrolę przepływów finansowych, wsparcie w audytach i kontrolach US, zarządzanie rachunkowością, przygotowywanie sprawozdań finansowych (Sprawdź też: Najlepsza księgowość przez Internet – oto jak uprościć Twoją księgowość online!)
- Technologia informacyjna (IT) – działania w tym zakresie skupiają się przede wszystkim na zarządzaniu infrastrukturą IT, rozwojem oprogramowania i kompleksowym wsparciem technicznym.
- Obsługa klienta – prace zmierzające do poprawy jakości obsługi klienta (poprzez wdrożenie odpowiednich technik i strategii) oraz zarządzanie centrami obsługi klienta.
- Logistyka – to szeroko pojęte zarządzanie łańcuchem dostaw, magazynowaniem, dystrybucją itp.
- Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) – rekrutacja, szkolenia, zarządzanie wynagrodzeniami
- Administracja – zarządzanie dokumentacją i korespondencją (przechowywanie, udostępnianie, archiwizowanie).
- Prawo i doradztwo prawne – kompleksowa obsługa prawna może obejmować między innymi: doradztwo prawne, negocjowanie umów, rozwiązywanie sporów prawnych, reprezentacja w sądach i urzędach, wsparcie w sprawach kadrowych i rejestracje firmy.
- Reklama i marketing – działania skupiające się na tworzeniu kampanii promocyjnych i strategii marketingowych.
Outsourcing Procesów Biznesowych w praktyce
Jak zatem BPO wygląda w codziennym funkcjonowaniu biznesów w Polsce? Firmy działające w obszarze Business Process Outsourcing koncentrują się na obsłudze klientów zewnętrznych, przejmując od nich realizację wybranych procesów. W praktyce oznacza to, że różne aspekty działalności przedsiębiorstwa macierzystego są przekazywane do realizacji przez zewnętrzne firmy na zasadzie outsourcingu.
Przedsiębiorcy korzystający z usług BPO decydują się na zlecanie mniej istotnych procesów biznesowych zewnętrznym dostawcom, którzy stają się swego rodzaju ich partnerami w biznesie. Decyzja o współpracy na zasadach outsourcingu pozwala przedsiębiorcom skupić się na strategicznych procesach i kluczowych obszarach działalności.
Pracownicy sektora BPO wykonują swoje zadania dla różnych firm zewnętrznych, w zależności od tego, jakie zlecenia pozyska ich pracodawca (np. Księgowość dla branży informatycznej).
Korzyści płynące z Outsourcingu Procesów Biznesowych
Chcesz zwiększyć efektywność biznesową swojej firmy i skupić się na kluczowych obszarach działalności? Dążysz do obniżenia kosztów w firmie? Dzięki BPO możesz mieć dostęp do najnowocześniejszych technologii oraz wykwalifikowanych specjalistów danej branży (np. ekspertów IT, księgowych, prawników).
- Obniżenie kosztów (redukcja kosztów operacyjnych).
- Skoncentrowanie zasobów i energii na głównych obszarach działalności.
- Dostęp do wykwalifikowanych specjalistów.
- Poprawa jakości usług.
- Szybkie dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb biznesowych.
- Realizowanie zleconych zadań bardziej efektywnie, profesjonalnie i z większą precyzją.
- Przeniesienie odpowiedzialności za niektóre procesy na zewnętrznych dostawców.
- Dostęp do nowoczesnych technologii i specjalistycznych narzędzi.
- Szybka realizacja procesów biznesowych przejętych przez firmę zewnętrzną.
Wybór niezawodnego partnera BPO
Zlecenie usług zewnętrznej firmie wymaga starannego rozważenia i pełnej świadomości. Pamiętaj, że kluczowym elementem sukcesu w outsourcingu procesów biznesowych jest wybór odpowiedniego partnera BPO.
Przedsiębiorstwo powinno dokładnie ocenić firmę zewnętrzną pod kątem:
- doświadczenia,
- opinii klientów,
- zakresu usług,
- długości obecności na rynku (np. w sektorze usług księgowych),
- referencji potencjalnego partnera.
Ponadto warto zwrócić uwagę, czy pracownicy BPO posiadają doświadczenie w branży, w której działa Twoja firma i na jaką skalę mogą „odciążyć” Cię od sprawowania pieczy nad poszczególnymi procesami biznesowymi. Zainteresuj się firmą zewnętrzną, która jest rozbudowana i może zagwarantować kompleksowość usług.
Doskonałym przykładem są tu profesjonalne firmy świadczące usługi księgowe. Jeśli szukasz partnera BPO w tym zakresie, to zwróć uwagę czy oprócz prowadzenia pełnej księgowości jest on w stanie zaoferować Twojej firmie także inne usługi BPO (np. usługi prawne i pomoc w zatrudnianiu obcokrajowców).
Praktyczne wskazówki dotyczące wdrożenia BPO
- Zdefiniuj swoje cele, oczekiwania i potrzeby dotyczące współpracy na zasadach BPO.
- Ustal systematyczne metody monitorowania firmy zewnętrznej i postępów ich działań (oceny i raportowanie pomogą w szybkim identyfikowaniu potencjalnych problemów).
- Stwórz plan awaryjny, który pozwoli na szybkie działanie w przypadku nieprzewidzianych trudności, niepowodzeń lub zerwania współpracy.
- Zadbaj o interesy swojej firmy uwzględniając w umowie z partnerem BPO klauzule dotyczące jakości usług i terminów realizacji powierzonych zadań.
Siiami – Twój partner w biznesie
W Siiami z przyjemnością przejmiemy Twoje procesy biznesowe z obszaru księgowości, rachunkowości i prawa. Od ponad 8 lat z sukcesem wspieramy polskie biznesy, przejmując opiekę nad sprawami księgowymi w firmie. Dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu, Twoje przedsiębiorstwo może zyskać na efektywności i innowacyjności.
Z Siiami możesz być spokojny i pewny – Twoje sprawy finansowe będą pod kontrolą najlepszych księgowych w Polsce. Umów się na darmową konsultację z naszym wykwalifikowanym księgowym, który przybliży Ci temat współpracy z Siiami na zasadach partnerstwa BPO.